Anasayfa  >  Hastalıklar  >  Lomber Disk Dejenerasyonu

Lomber Disk Dejenerasyonu Nedir

disk dejenerasyonu

Dejenerasyon; kısaca doku bozulması olarak tanımlanabilir. Disk dejenerasyonu da omurga kemiklerimiz arasında bulunan intervertebral diskin bozulması olarak kabul edilebilir. Genetik geçiş ve yaşlanma önemli risk faktörleridir. Disk dejenerasyonu ile birlikte, zamanla omurga eklemlerinde ve bağlarında da dejenerasyon görülür.

Lomber diskte dejeneratif değişikliğin nedeni, tam olarak nedeni bilinmemektedir. Fakat; aşağıdaki faktörler gelişmesinde rol oynamaktadır :

• Diskin beslenmesinde azalma

• Dejenerasyona neden olan enzimler ve inflamatuar mediatörler

• Apoptozis (Hücre ölümü)

• Omurgaya aşırı derecede yük binmesi

• Yaşlanma süreci

Diskin dejeneratif süreci, genellikle 20 yaşından önce başlar. Dejeneratif diskin, sıvı içeriğinde azalmayla birlikte intervertebral diskin yüksekliği de azalır. Su ve proteoglikan içeriğinde azalma, disk içerisindeki hücrelerde üretilen proteinlerin azalması; jel yapının yıpranmasına yol açar. Nukleusun direngenliği azalır ve daha fazla komprese olur. İntradiskal basınç azalır. Dışarıya doğru, radial olarak bombeleşme (bulging) meydana gelir. Sağlıklı diskte gördüğümüz hidrostatik basınç, dejenere diskte düzgün bir dağılım göstermez. Genelde, bir yöne doğru yönelir. Periferal bölgelere doğru yüklenmenin artışı, dejenerasyonu daha da arttırır. Yaralanma olasılığı artar.  Zamanla dejeneratif disk hastalığı gerilimi daha da arttırarak , komşu disklerde de annuler  yırtıklara neden olur.

Lomber Disk Dejenerasyonunda Belirtiler

Disk dejenerasyonunun belirtileri, bel fıtığının neden olduğu belirtilere benzerdir. Çoğu hastada uzun bir süre şikayete neden olmaz. Belirtileri şunlardır:

• Bel ağrısı, bacak ağrısı, kuvvet kaybı

• Pozisyon değiştirme ve bel hareketleriyle artan bel ağrısı

• Öne eğilme şikayetleri arttırırken, geriye doğru eğilme ise hastayı rahatlatır.

Lomber Disk Dejenerasyonunda Tanı

Dejeneratif disk hastalığının tanısında MR kullanılır. MR bulguları disk mesafesinde daralma, endplatelerde skleroz, vakum fenomeni ve sklerozis, nükleus pulpozus da sinyal kaybı endplate değişiklikleri, disk içerisinde sinyal değişiklikleri ya da yırtıklar görülür.

Lomber Disk Dejenerasyonunda Tedavi

• Analjezik antiinflamatuar ve kas gevşetici ilaçlar

• Fizik tedavi

• Bel egzersizleri

• Masaj terapi

• Epidural steroid enjeksiyonları

Yukarıda belirtilen tedavilerin sonuç vermemesi halinde spinal füzyon cerrahisi yapılabilir. Yani titanyum vida ve çubuk implantlarla omurgayı sabitlemek hastanın ağrı yakınmalarını azaltmada etkin bir tedavi yöntemdir.

Etiketler: Disk Dejenerasyonu

Scientists regenerate neurons in mice with spinal cord injury and optic nerve damage

May 3, 2020

New robotic technology increases the safety and precision of spinal fusion surgeries

April 14, 2020

CT scans may increase risk of brain cancer, study suggests

April 13, 2020

Sağlıklı yaşam için günde 10 bin adım mı atmalı?

April 9, 2020

SOSYAL MEDYA