Bel Fıtığı

Omurga kemiklerimiz arasında, intervertebral disk dediğimiz kıkırdak yapılar vardır. Diskin yırtılması ile doku omurilik kanalına doğru fıtıklaşarak sinirleri sıkıştırır. Bu duruma, tıbbi olarak lomber disk hernisi, halk tabiri ile ise bel fıtığı adı verilir.

Bel fıtığına neden olan durumlar aşağıdaki gibi sıralanabilir:

1. Ağır yük kaldırma

2. Uzun süre araç kullanımı

3. Sigara içilmesi

4. Profesyonel sporlar

5. Motosiklet kullanımı

6. Gebelik

7. Şişmanlık

8. Hareketsiz yaşam

​Bel Fıtığının Belirtileri

• Bel ağrısı

• Bacak ağrısı (siyatik)

• Bacakta ve ayaklarda uyuşma, karıncalanma

• Felç

• İdrar kaçırma

• İktidarsızlık

Bel Fıtığı Tanısı

Doktorunuzca alınan öykü, yapılan fizik muayeneden sonra yapılabilecek tetkikler aşağıdaki gibi sıralanabilir.

Bilgisayarlı tomografi (BT) : MR keşfedilmeden önce bel fıtığının tanısında tercih edilen bir tetkiktir. Kemik yapıları ayrıntılı olarak gösterir. MR' ın yumuşak dokuları gösteriyor olması, büyük bir oranda BT' nin yerini almasına neden olmuştur. MR görüntülemesinin yapılamayacağı kardiak pil, kulak cihazı, vücutta implant bulunması v.b. durumlarda BT rahatlıkla kullanılır.

Magnetik rezonans görüntüleme (MRG) : Bel fıtığının tanısında en sık başvurduğumuz noninvaziv bir tetkiktir. Nöral yapılar ve intervertebral disk ayrıntılı olarak görülebilir. Bel fıtığının lokalizasyonu ve sinir basısı görülebilir. Bel cerrahisi geçirmiş hastalarda, damar içerisine kontrast madde verilerek, nüks bel fıtığı, epidural skar dokusunun, enfeksiyon ayrımında fayda sağlayan bir tetkiktir.

Bel Fıtığı Tedavisi

Bel fıtığının tedavisinde, öncelikle konservatif dediğimiz tedavi yöntemleri uygulanır. Bunlar yatak istirahati (2 gün yeterlidir), ağrı kesici ve kas gevşetici ilaçlar , fizik tedavi rehabilitasyon, şiropraksi, akupunktur v.b tedavilerdir.

Bel fıtığında, bu tür konservatif tedavilerle  %90 oranında ağrıda azalma sağlanır. 6 haftalık konservatif tedaviye rağmen, ağrı geçmezse ve/veya felç durumu mevcutsa ameliyat önerilebilir.

Günümüzde pek çok insan çaresizlikle, tıp dışı uygulamalara (hacamat, sülük, bel çektirme, masaj, bele balık bağlama v.b bunlar daha da çoğaltılabilir) müracaat edebilmektedir. Maalesef ülkemizde insanların masum duygularını istismar eden pek çok şarlatan olduğu da acı bir gerçektir. Lütfen bu tür uygulamalara itibar etmeyiniz.

Bel Fıtığı Ameliyatı Hangi Durumlarda  Gereklidir?

Aşağıdaki kriterlere uyan bir bel fıtığı hastasının ameliyat olması gerekir.

• 6 haftadan uzun süren ağrı şikayetinizin olması

• Kauda equina sendromu : Bu durum ACİL AMELİYAT gerektirir. Ciddi bel ağrısının ön planda olduğu iki veya tek taraflı bacak ağrısı; eyer tarzında anal bölgede uyuşma, hissizlik; bacaklarda ilerleyici felce kadar gidebilen kuvvet kaybı, duyu kaybı ve idrar kaçırma ile birliktedir.

• Hızlı ve ilerleyici kuvvet kaybı (24 saatten daha kısa bir sürede) yani felç durumu

• Israrcı hafif düzeyde kuvvet kaybı (felç)

• Narkotik ilaçlara dirençli kronikleşmiş ağrı

• Fizik tedavi ve rehabilitasyona rağmen yakınmaların devam etmesi

• Sosyal Faktörler (Yoğun çalışma hayatı ya da ünlü bir sporcu v.b.)

Etiketler: Bel Fıtığı

Bebeklerin genini değiştiren Çinli Frankeştayn

December 16, 2018

Beyninde parazit tespit edildi!

July 26, 2018

Bakanlıktan 'Meksika biber hapı' uyarısı