Bel Fıtığı Ameliyatı

Bel fıtığı ameliyatı, ağrıya neden olan disk materyalinin yani fıtığın sinir üzerindeki basıncını rahatlatmak amacıyla yapılan bir müdahaledir.

İki ayrı teknik kullanılır. Birisi mikrocerrahi bel fıtığı ameliyatı diğeri ise endoskopik bel fıtığı ameliyatıdır.

Bel Fıtığı Ameliyatı Ne Zaman Önerilir?

Bacak ağrısı şiddetli ise konservatif tedavilerle ağrı geçmiyorsa; örneğin haftalarca hasta ağrıdan uyuyamıyorsa, işine gitmekte güçlük çekiyorsa ya da  günlük aktivitesini yapmakta zorlanıyorsa hastaya cerrahi önerilebilir. Bacaklarda güç kaybı felç geliştiyse, idrar kaçırma başladıysa durumun daha da ciddi olduğunu ve hemen bir hekime başvurulması gerektiğinin bir göstergesidir.

Mikrocerrahi Bel Fıtığı Ameliyatı

Mikrocerrahi ile yapılan bel fıtığı ameliyatlarının temel özelliği mikroskop kullanılarak yapılmasıdır.

Mikrocerrahi bel ameliyatlarında, sinir üzerindeki küçük bir kemik bölümü alınır ve sinirin altındaki fıtık çıkartılır Bu işlem mikrocerrahi ile yapılır mikrodiskektomi adı da verilir. Bel ağrısından çok bacak ağrısında genelde daha etkili bir metottur

Bu tür ameliyatlar genel anestezi ile yapılır. Hasta uyutulur. Hasta yüzükoyun yatırılır. Bel hafifçe bükülür. Belin ortasına uygun intervertebral disk mesafesi belirlenerek 3 cm. lik bir cilt kesisi yapılır. Bel kasları kemikten ayrılarak sıyrılır.  Bir miktar kemik alınarak  cerrahın çalışabileceği bir alan açılır. Cerrahi alana mikroskop getirilir. Mikroskop cerrahi alanı büyütmede bize yardımcı olur. Sarı renkli flavum dediğimiz bağ alındıktan sonra, sinir kökü orta hatta doğru kenara çekilir. Sinire baskı yapan parça bulunarak, cerrahi aletlerle çıkartılır. Sinirin üzerindeki baskının azaltılması yeterlidir. İyi bir cerrahi sonrası ağrı seviyesi büyük oranda azalır. Kuvvet kaybındaki düzelme süreci ise biraz zaman alabilir. Aşağıdaki videoda, mikrocerrahi teknikle yapılan bir bel fıtığı ameliyatını izleyebilirsiniz.

Endoskopik Bel Fıtığı Ameliyatı

Endoskopik cihazlar kullanılarak yapılan bel fıtığı ameliyatına endoskopik bel fıtığı ameliyatı adı verilmektedir. Minimal invaziv bel cerrahisidir. Kimi cerrahlar tarafından tam kapalı bel fıtığı ameliyatı olarak da adlandırılsa da bence yanlış bir tariftir. İngilizcede ''Full Endoscopic Spine Surgery'' olarak geçmektedir.

Cerrahi işlemi gerçekleştirmek, özel ekipmanlar ve cerrahi deneyim gerektirir. Kullanılan el aletleri, mikrocerrahide kullanılan aletlerden daha küçük ve daha uzundur.  Mikrocerrahi teknikten farkı, kaslar ve kemik dokulara zarar verilmeden bel fıtığı kolayca alınabilir.

Genel ya da lokal anestezi ile rahatlıkla uygulanabilir. Cerrah hastayı uyutmadan bu ameliyatı yapabilir. 0,5 - 1 cm. lik küçük bir kesi yeterlidir. Belin ortasından ya da belin yan tarafından omurgaya ulaşma imkanımız vardır. Bu yöntemi şu şekilde hayal edebilirsiniz. Kalem çapındaki bir alet belinizden içeriye gönderiliyor. Bu kadar küçük çapta olan bir çalışma alanında küçük el aletleri ile bu işlem yapılıyor. Böylece dokulara hiç zarar verilmiyor. Ameliyat sonrasında hasta günlük hayatına çok kısa zamanda dönebilir.

Endoskopik bel fıtığı ameliyatının, mikrocerrahi bel fıtığı ameliyatına göre avantajları:

• Lokal anestezi ve hafif sedasyon ile gerçekleştirilebilir. Yani hasta uyutulmaz. Bu da genel anestezinin hastaya getirebileceği riskleri ortadan kaldırır. ​

• 1 cm.lik küçük kesi yapılması hastada kozmetik açıdan çok az bir iz kalması anlamına geliyor.

• Operasyon bölgesindeki dokularda çok az hasar bırakması. Sinir üzerinde oluşabilecek skar dokusunu azaltır. Bel fıtığının tekrarlaması durumunda bile ameliyatın kolaylıkla yapılabilmesi ve olası komplikasyonların en aza inmesini sağlar.

• Hastanın normal aktivitelerine hızlıca dönebilir.

• Hasta aynı gün taburcu olabilir.

• Enfeksiyon riskini oldukça azaltır. Kanama çok az olur.​

• Aynı delikten çok sayıda fıtığa müdahale edilebilir.

Alttaki videoda interlaminar teknikle, tam endoskopik olarak yapılan bir vakanın ameliyatını izleyebilirsiniz.

Bel Ameliyatından Sonra Uyulması Gerekli Kurallar

• Bel fıtığı ameliyatından sonra yara bölgesinde ağrı hissedilebilir Ama genel olan şiddetli bacak ağrısı ve bel ağrısı ameliyat öncesine göre iyice azalır.

• Uzun süre oturmak ilk zamanlar sakıncalıdır. Ağırlık kaldırılmamalı, ameliyat sonrası ilk 1 ay aşırı öne eğilmek ve omurgayı gerecek hareketlerden kaçınılmalıdır

• Beldeki yara bölgeniz temiz ve kuru tutulmalıdır. Yara bölgesinde kızarıklık, şişlik, ısı artışı ve akıntı varsa mutlaka doktorunuzu arayınız.

• 3 gün dolduktan sonra Tegaderm gibi su geçirmez pansuman malzemeleriyle ılık bir duş alabilirsiniz.

• Doktorunuzun vermiş olduğu reçeteye uygun ağrı kesicilerinizi kullanınız.

• İlk zamanlar ev içi kısa yürüyüşler yapılabilir.

• Merdiven inip, çıkmanızda sakınca yoktur.

• Tuvalet için alafranga tuvalet kullanınız.

• Bel ameliyatı sonrası cinsel aktiviteye, ameliyattan 2 hafta sonra başlamanız uygun olur. Yine de dikkatli olunmasında fayda vardır. Bel hareketleri ağrınızı arttırabilir. Pasif olarak ilişkiye girmek yerinde olur.

• Bel ameliyatından 2 ay sonra, araba kullanılmasına izin verilir. Özellikle, araba sürerken ve yolculuk yaparken belinizin arkasına bir destek yerleştiriniz.

• Birkaç hafta sonra bisiklet ya da yüzmeye izin verilebilir.

• Genellikle masa başında çalışanlar 2 hafta sonra hafif işlerine başlayabilirler. Daha ağır işlerde çalışan ve işe başlayınca ağır fiziksel yük gerektiren meslekleri olanlar ise 4-6 hafta sonra işe başlayabilirler.

• Eğer vücut kitle indeksine göre kiloluysanız, mutlaka diyet yaparak kilo vermeye çalışınız.

Etiketler: Bel Fıtığı Ameliyatı

Scientists regenerate neurons in mice with spinal cord injury and optic nerve damage

May 3, 2020

New robotic technology increases the safety and precision of spinal fusion surgeries

April 14, 2020

CT scans may increase risk of brain cancer, study suggests

April 13, 2020

Sağlıklı yaşam için günde 10 bin adım mı atmalı?

April 9, 2020

SOSYAL MEDYA