Dar Kanal

Dar kanal; omurilik kanalındaki boşluğun daralması sonucu, omurga içerisinden geçen sinirlere bası oluşturmasıyla meydana gelen bir hastalıktır. Omurganın herhangi bir bölümünde görülebilir. Sıklıkla, bel ve boyunda görülür. Bel omurgasında oluştuğunda tıbbi olarak lomber spinal stenoz olarak adlandırılır. Bazı insanlarda şikayete neden olmazken bazı insanlarda da felç, idrar kaçırma gibi ciddi şikayetlere de neden olabilir.

Dar Kanal Belirtileri

Dar kanalın belirtileri, uzun bir süre sessiz seyredebilir. Belirtiler, kanal çapıyla daima ilişkili değildir. Önemli olan nöral dokulara verdiği hasarın derecesidir. Aşağıdaki belirtiler sırasıyla gözlenebilir:

• Bel ve bacak ağrısı (siyatalji) hastaların %95' inde gözlenir. Bacak ağrısı, nörojenik kladikasyo olarak adlandırılan tarzda bir ağrıdır.  Genellikle her iki bacağı etkiler. Yürümekle ağrı artar. Bir süre sonra hasta oturur ve oturduğunda ağrısı azalır. Yürüme mesafesi, durumun ciddiyetine göre değişkenlik gösterir.

• Bacak ve ayakta uyuşma, karıncalanma

• Bacak ve ayakta güç kaybı

• Yürümede beceriksizlik

• Hastalığın en ileri aşamalarında, idrar ve büyük abdest kaçırma, cinsel fonksiyonlarda bozulma (impotans), her iki bacakta kuvvetsizlik (felç), yoğun derecede anal bölgelerde eyer tarzında hissizlik, uyuşma meydana gelir. Bu durumda, hasta acil olarak ameliyat edilmelidir.

Dar Kanal Tanısı

Öncelikle, hastanın öyküsü alınır. İkinci aşamada, fizik muayenesi yapılır. Doktor hastanın kuvvet, refleks, duyu gibi ayrıntılı nörolojik muayenesini yaparak bulguları not eder.

• Röntgen; en temel tanı araçlarından birisidir. Bel omurgasının, X ışınıyla iki yönlü grafileri çekilir. Bu tetkikle; travma sonrası omurga kırıkları, bel kayması, tümör, kalsifikasyon ile bulguları görülebilir. Disk mesafesinde yükseklik kaybı ya da osteofitler görülebilir.

• Tomografi; X ışınlarının farklı açılardan gönderilmesiyle tarama yapılır. Bu tarama bilgisayar tarafından analiz edilir. Kemik dokulara daha duyarlı olması nedeni ile uygun durumlarda tercih edilir.

• MR (Manyetik Rezonans) görüntülemede ise güçlü manyetik alanlar oluşturularak tarama yapılır. Tarama sonucu 3 yönlü kesitler, bilgisayar tarafından analize edilerek görüntülenir. MR, yumuşak dokulara daha duyarlı bir tetkiktir.

Dar Kanalda Tedavi Seçenekleri

Dar kanala bağlı yakınmalar, çoğu zaman konservatif tedaviye cevap verir.

Konservatif Tedavide Uygulananlar:

• Nonsteroid antienflamatuar ilaçlar

• Hareket kısıtlaması, yatak istirahati

• Fizik tedavi, bel egzersizleri

• Bel korseleri

Alternatif Tedaviler:

• Şiropraksi

Dar Kanal Ameliyatı

Konservatif tedavilere rağmen sonuç alınamayan hastalara ameliyat önerilebilir. Hastada felç, idrar ve büyük abdest kaçırma, şiddetli ağrı, uyuşma, yürümede güçlük varsa ameliyat kararı daha hızlı verilmelidir. Bel omurgasında yapılacak dar kanal ameliyatındaki amaç; omuriliği, sinir köklerini basıdan kurtarmaktır.

Dar kanal ameliyatında; bel fıtığı ameliyatına benzer tarzda belin orta hattında cilt kesisi yapılarak giriş yapılır. Omurga kemiğinin bir kısmı çıkarılır ve omurilik kanal çapının genişlemesi sağlanır. Bası yapan kemikler ve fıtıklar alınarak, nöral dokular rahatlatılır. Cerrahın tercihine göre, omurgaya destek amaçlı vida ve çubuk titanyum implantlar kullanılabilir.

Dar Kanal Ameliyatının Riskleri Nelerdir?

Tüm ameliyatlarda olduğu gibi, dar kanal ameliyatıyla da ilgili belirli riskler vardır.

En sık karşılaşılan durumlar,

• Dura adını verdiğimiz omurilik zarının yırtılması

• Enfeksiyon

• Kanama

• Emboli (pıhtı oluşumu sonrası damar tıkanıklığı) gelişme riskidir.

Bu tür riskler, erken müdahaleyle tedavi edilerek kontrol altına alınabilir. Fakat iyileşmeyi geciktirirken, taburcu süresini de uzatabilir.

Dar Kanal Ameliyatının Uzun Dönem Sonuçları?

Dar kanal ameliyatından sonra, sinir ve omurilik üzerindeki baskının kalkmasıyla hastanın ağrısında belirgin azalma olur. Hastalar ameliyat öncesine göre daha rahat ederler, yürüme mesafeleri uzar. Ancak; geçmişte uzun süre şiddetli ağrılarla yaşayan hastalarda, sinir hasarı görüldüğü için bir miktar ağrı ve uyuşma yakınmaları devam edebilir.

Etiketler: Dar kanal

dar kanalla normal spinal kanalın görüntüsü

Dar Kanal Ameliyatı Sonrası yapılan tomografide omurga implantları görülmekte

SOSYAL MEDYA